söndag 20 maj 2012

Frukt i mat

 Den senaste tiden har jag tagit kort på min mat varje gång jag har tyckt att den ser god ut. Inte för att skryta.. jo för att skryta så är jag ganska bra på att laga mat. Men bäst är jag på sallader. Så tänkte dela med mig av lite inspiration. Här är fläskfilé med pestopastasås, blandade salladsblad, avokado och  hallon. Kände att det saknades vitlök i denna rätt, så pressade över lite i efterhand och det var inte helt fel. Men då ska man gilla vitlök!
 Till lax passar avokado och apelsin riktigt gott! Det åt vi ofta med couscous när vi var i USA, Christinas paradrätt. Quinoa, groddar, keso, pesto och soltorkade tomater funkar också fint!
Här är en salsa med mango, avocado, tomat, rödlök, vitlök, örtsalt och peppar som passar bra till grillat.
 Mera lax! Den här gången med groddar, apelsin, mango, avokado, stekta champinjoner, pesto och kesoröra, men det allra bästa här är jordgubbar, valnöter och balsamvinäger. Så gott ihop!
 Avokado är bland det bästa jag vet! Har ni sett mina hemmaodlade söta paprikor? Jag har fått plantan av Denice. Synd att jag inte gillar paprika..
Idag blev det lax igen. Salladen var gjord på bladspenat, groddar, sockerärtor, apelsin och vattenmelon. Till det stekte vi bröd i olovolja och salt så det blev knaprigt och så gjorde jag en dressing på creme fraiche och mango chutney. Knappen sa att våra framtida barn kommer bråka om vem som får mest sallad, för min sallad är alltid så god. Det ni!

1 kommentar:

  1. Vilka härliga sallade man bli ju riktig hungrig fast man nyss har ätit en tallrik gröt. Nu väntar solstolen på balkongen, och en kopp kaffe.

    SvaraRadera